Hoe kies je nu een geschikte laadpaal? Waar let je op bij de keuze van een laadpaal voor elektrische voertuigen?
1. Kies met welke auto je wenst te rijden
Eén van de belangrijkste criteria om de juiste of beste laadpaal te kiezen is afhankelijk van de keuze van elektrische wagen. Elke wagen heeft een andere batterij, dus een ander laadvermogen of snelheid van laden.
2. Check de accu van de elektrische wagen
Een belangrijk onderdeel dat de keuze van de plaatsing van een elektrische laadpaal zal bepalen, is het vermogen van de accu of batterij van de elektrische wagen.
Deze kan ofwel met een 1-faselader ofwel met een 3-faselader uitgerust zijn. Een 1-faselader wordt meer gebruikt om plug-in hybrides op te laden. Een 3-faselader zal de wagen veel sneller opladen. Om de wagen met een 3-faselader op te laden, heb je wel een 3-fasige aansluiting nodig. Vraag aan jouw verdeler welk type fase jouw elektrische wagen heeft.
De capaciteit van de lader = kW ( wordt bepaald door Type fase en aantal Ampère ) in de elektrische wagen in combinatie met het Type aansluiting in de meterkast zal bepalen hoe de wagen wordt opgeladen. Het altijd de zwakste schakel zijn die zal bepalen hoe de wagen wordt opgeladen.
Onderstaande tabel geeft een aantal combinaties weer van thuisladen van een elektrische auto met een laadpaal.
Capaciteit accu auto | Capaciteit laadsation | Auto wordt geladen met |
1 fase 32 A = 7,2 kW | 1 fase 16A = 3,6 kW | 1 fase 16A = 3,6 kW |
3 fase 24A = 16,5 kW | 1 fase 16A = 3,6 kW | 1 fase 16A = 3,6 kW |
1 fase 32 A = 7,2 kW | 3 fase 16A = 11 kW | 1 fase 16A = 3,6 kW |
3 fase 24A = 16,5 kW | 3 fase 16A = 11 kW | 3 fase 16A = 11 kW |
1 fase 32 A = 7,2 kW | 3 fase 32A = 22 kW | 1 fase 32 A = 7,2 kW |
3 fase 24A = 16,5 kW | 3 fase 32A = 22 kW | 3 fase 24A = 16,5 kW |
3 fase 32A = 22 kW | 3 fase 32A = 22 kW | 3 fase 32A = 22 kW |
3. Soorten aansluitingen op elektrische wagens
Afhankelijk van het type elektrische wagen, heb je een Type-aansluiting. De nieuwste generatie elektrische wagens zijn meestal uitgerust met een Type-3 aansluiting.
Via onderstaand voorbeeld zie je het verschil tussen een Type-1 (Yazaki) en een Type-3 ( Mennekes ) aansluiting op de elektrische wagen.
Type-1 (Yazaki)
Type-3 ( Mennekes )
4. Meterkast: 1-fasige of 3-fasige elektrische aansluiting
Het type elektrische aansluiting in jouw meterkast zal de snelheid van laden bepalen. Zo kan je AC-laden (normaal laden) of DC-laden (snelladen). Het type aansluiting zal bepalen welke soort laadpaal je kan installeren. Over het algemeen is een 1-fasige aansluiting voldoende voor het opladen van hybridewagens omdat zij minder vermogen nodig hebben. De nieuwste generatie elektrische wagens hebben een grotere accu waarbij snelladen aangewezen is. Daarom beschik je in dat geval het best over een Type-3 elektrische aansluiting.
Aansluiting verzwaren
Mocht je van een 1-fasige naar een 3-fasige aansluiting willen overschakelen, dan dien je jouw meterkast te verzwaren. Dit kan je aanvragen bij Fluvius en kost ongeveer €300 – €500.
Hoe herken je het verschil tussen een 1-fase aansluiting en een 3-fase aansluiting?
1-fase aansluiting
De meeste woonhuizen in België zijn uitgerust met een 1-fase aansluiting. Je hebt deze aansluiting wanneer er 220/230V op de kWh meter staat. Dit is voldoende voor een huishouden met elektrische huishoudelijke apparaten.
3-fase aansluiting
Je kan een 3-fase aansluiting makkelijk herkennen. Je hebt een 3-fase aansluiting wanneer er:
- 3×220/230V op de kWh meter staat;
- 380/400V op de kWh meter staat;
- 380 op de kWh meter staat;
Via onderstaand voorbeeld zie je het verschil tussen een 1-fase meterkast en een 3-fase meterkast.
Voorbeeld 1-fasige analoge elektrische kWh meter.
Voorbeeld 3-fasige digitale elektrische kWh meter.
5. Hoeveel km rij ik gemiddeld per dag?
Hoeveel elektrische stroom verbruikt jouw elektrische wagen per dag? Dat zal afhangen van het aantal kilometer dat je per dag wenst te rijden. Een belangrijke vraag want ze het vermogen van de laadpaal bepalen.
Voorbeeld: Volkswagen ID3: met een verbruik van 16,3 kWh / 100 KM
- Indien je elke dag 300 km wenst te rijden, verbruik je 48,9 kWh per dag
- Heb je een lader van 3.7 kWh, dan zal je de wagen 13,3 uur moeten opladen ( 48,9 kWh/ 3.7 kWh )
Reken dus uit hoelang je de wagen kan laden (bijvoorbeeld ‘s nachts). Indien je veel kilometers per dag wenst te rijden, maar je kies voor een laadstation met een laag vermogen, dan zal dit zorgen voor zeer lange laadtijden.
6. Load Balancing of niet?
Bij Dynamic Load Balancing wordt het beschikbare vermogen in je meterkast verdeeld over je laadpaal en de apparaten in huis. Heb je bijvoorbeeld een inductiekookplaat, jacuzzi en een warmtepomp, dan gebruik je op sommige momenten veel stroom in een korte tijd. Met Dynamic Load Balancing zorg je ervoor dat de stoppen in je meterkast op zo’n moment niet doorslaan.
Je hebt dus altijd genoeg stroom in huis, genoeg stroom voor je elektrische auto en je meterkast raakt niet overbelast. Dat is handig én voordelig: je bespaart namelijk op de kosten van een netverzwaring. De extra optie kost gemiddeld €250 – €300 incl. BTW.
7. Online of offline laadpaal?
Ten slotte dien je de keuze te maken of je een “Online laadpaal” wenst of niet. Online laadpalen zijn met het internet verbonden. Achterliggend (in de cloud) bestaat een backoffice die bijvoorbeeld bijhoudt wie en hoeveel kWh heeft afgenomen. De mogelijkheden zijn enorm groot. Dit kan interessant zijn voor zakelijke laadpalen die thuis wordt geplaatst. Je kan ook kiezen voor een “Offline laadpaal”. Deze stand-alone-laadpaal is niet met het internet verbonden. Wens je wel het verbruik te weten, plaats dan een extra stroommeter.
8. Tal van merken
Er bestaan tal van laadpaal merken. Wij hebben een lijstje opgemaakt van de meest populaire laadpalen.
Laadpaal laten plaatsen? Vergelijk hier de prijzen
Ben je op zoek naar de laadpaal prijzen? Wens je in contact te komen met laadpaal installateurs uit jouw regio? Vraag hier een gratis offerte aan. Maak jouw keuze of je een particuliere of zakelijke installatie wenst.