Wie als particulier in 2024 een nieuwe of tweedehands elektrische wagen koopt, krijgt tot €5.000 premie. De premie wordt stelselmatig afgebouwd tot 2026. Het bedrag is enkel geldig voor bepaalde elektrische modellen.
Voor welke wagens is de premie geldig?
De premie is geldig voor alle elektrische wagens, nieuw als tweedehands die in Vlaanderen worden verkocht. De maatregel is niet geldig voor Wallonië.
Voor wie is de premie geldig?
De premie is enkel geldig voor particulieren en vzw’s als aanbieders van deelmobiliteit. Het moet particulieren aanzetten om een elektrische wagen te kopen en vergroening van de particuliere ev-automarkt voor te zetten.
Hoeveel premie voor een elektrische wagen?
Jaar | Nieuwe ev-wagen | Tweedehands ev-wagen |
---|---|---|
2024 | €5.000 | €3.000 |
2025 | €4.000 | €2.500 |
2026 | €3.000 | €2.000 |
Voorwaarden
Er zijn wel een aantal voorwaarden aan verbonden:
- Je mag de elektrische wagen niet binnen de 3 jaar verkopen
- De elektrische wagen mag niet duurder zijn dan €40.000 incl. BTW
Welke modellen vallen onze deze maatregel?
Niet alle elektrische wagens voldoen aan de voorwaarden. Een elektrische wagens vinden onder de €40.000 is mogelijk, maar zal zich beperken tot een aantal modellen die in 2024 op de markt zijn. Momenteel zijn er iets meer dan 50 wagens te koop onder €40.000. Een greep aan modellen die voldoen aan de maximumprijs:
Let wel op dat het meestal gaat om een standaardmodel zonder veel opties en toeters en bellen.
Laadinfrastructuur
De uitbreiding van de laadstructuur in België, het gemak van laden en het rijbereik van de ev-voertuigen zal ook bepalen of particulieren gebruik zullen maken van de subsidie. Niet alleen de aankoop van een elektrische wagen, maar ook de bijhorende laadkosten, de aanschaf van een laadpas en de installatie van een laadpaal behoren tot de investering.
Tot slot
Deze maatregel zal zeker particulieren die twijfelen om elektrisch te rijden over de streep trekken om in te zetten op elektrisch rijplezier. Nagenoeg is het aantal beschikbare modellen nog zeer beperkt. Het zal de constructeurs van elektrische wagens wel aanzetten tot het aanbieden van goedkopere modellen in hun gamma. De vraag is of de maatregel er niet zal voor zorgen dat de productie de vraag niet kan volgen, wat kan evolueren tot lange levertijden. Wie van premiummerken houdt, zal ook nog niet direct kunnen genieten van de subsidies.
Bron: De Tijd